Koszyk

Rozwój technologii oraz nauki pozwolił na znaczne zwiększenie świadomości społeczeństwa – również w kwestii żywieniowej. To właśnie dlatego w samej Polsce 1 mln Polaków to wegetarianie i weganie, jednak to nie wszystko, ponieważ aż 2 mln planuje przejść na taką dietę. Co więcej, prawie połowa społeczeństwa mocno ogranicza spożycie mięsa oraz produktów zwierzęcych. Podążając przodującymi trendami, przygotowaliśmy szereg pomysłów na wegański grill, aby każdy z uczestników mógł cieszyć się wspólnym spotkaniem przy ruszcie! Pozwól się zainspirować.

Warzywa na wegański grill, czyli niezawodny klasyk w różnych odsłonach

Pierwszym, najbardziej klasycznym rozwiązaniem na wegański grill będzie podstawa tej kuchni, czyli grillowane warzywa. Wspominając o warzywach, mamy na myśli m.in. cukinię, paprykę, bataty, bakłażany, marchewkę czy pieczarki, jednak fantazja kulinarna nie ma tu granic! W zależności od indywidualnych preferencji wybór stoi otworem. Można je smażyć same lub w folii, dodatkowo nafaszerowane prażoną cebulką, ciecierzycą czy pomidorami – wszystko zależy od pożądanej konsystencji. W jaki sposób zamarynować warzywa? Tak samo, jak mięso – można do tego użyć dowolnych przypraw, szczególnie nadadzą się tutaj: bazylia, oregano, tymianek, słodka papryka czy bardziej egzotyczna, lecz świetna do warzyw – garam masala. Ich przygotowanie jest proste i szybkie – wystarczy pokroić, zostawić na kilka godzin w marynacie, a następnie wrzucić na ruszt! 

Bezmięsne burgery z grilla dla wegan

Znakomitym pomysłem w przypadku grilla dla wegan jest przygotowanie kotletów z marchewki, buraka, ciecierzycy lub fasoli. Te rozwiązania pozwolą stworzyć burgery niemal identyczne, jak te, w wersji mięsnej. Jak je zrobić? Do przygotowania tych z buraka wystarczy przygotować buraki, kaszę jaglaną, cebulę, słonecznik, oliwę oraz sok z cytryny. Do smaku warto również dodać sos sojowy i dowolne przyprawy. Jeśli brzmi to dla Was skomplikowanie – nic bardziej mylnego! Ich przygotowanie jest bardzo proste. Startego buraka wraz z ugotowaną kaszą jaglaną i resztą dodatków mieszamy, a następnie formujemy kotlety, które smażymy na grillu do momentu delikatnego przyrumienienia. Atutem burgerów z różnego rodzaju warzyw jest ich ogromna uniwersalność – można je przygotowywać najpierw na grillu, łącząc później z ciemnym pieczywem, rukolą i innymi składnikami w wersję fit lub nieco bardziej fast-foodową – z ciekawym sosem oraz nachosami. Wybór należy do Ciebie!

Wegańskie grillowanie na bogato!

Jak zastąpić mięso na wegańskim grillu? Można przygotować nuggetsy z pieczarek lub skrzydełka z kalafiora. Wyglądają niemal identycznie, a do tego są zdrowe i pyszne! Jak je zrobić? Należy umyć i pokroić pieczarki na grube plastry. Mąkę z ciecierzycy zalać odrobiną wrzątku i wymieszać do uzyskania lekkiej konsystencji. W misce wymieszać migdałowy parmezan z płatkami drożdżowymi, siemieniem lnianym i przyprawami. Pieczarki najpierw zanurzać w masie z ciecierzycy, następnie w panierce i układać na grillu. Trzymać na ogniu około 10-15 minut, aż zbrązowieją. 

Ciekawi skrzydełek z kalafiora? To również bardzo prosta w przygotowaniu potrawa. Najpierw należy odpowiednio przygotować kalafiora, mianowicie – obrać go z liści, przekroić na mniejsze kawałki, aby lepiej dogotował się następnie w wodzie. Można zrobić to na parze. Do mąki dodać sos, wodę, przyprawy i mieszać do uzyskania gładkiego ciasta. Kolejnym krokiem będzie ugniatanie w palcach płatków kukurydzianych. Pokruszone kawałki będą nam służyły jako panierka. Przygotowane wcześniej różyczki kalafiora pojedynczo namaczamy najpierw w cieście, potem w płatkach i kierujemy prosto na grilla.

Jakie dodatki wybrać na wege grill?

Przygotowując wege grilla, nie powinniśmy zapominać o dodatkach, takich jak przystawki, przekąski czy desery. Świetnym rozwiązaniem w przypadku tych pierwszych będzie hummus i pita, deska warzyw, owoców, natomiast w kwestii przekąsek – warzywa na surowo, najróżniejsze sałatki, tortille, szaszłyki z tofu, marynowane w ciekawym sosie boczniaki czy spring rollsy. Na deser znakomicie nadają się pieczone owoce, np. banany, pudding z nasion chia na mleczku kokosowym, jaglany sernik z malinowym sosem czy banoffee pie. Oprócz tego pamiętajmy o takich drobnostkach, jak ciasteczka, paluszki, chipsy czy napoje – świeżo wyciskane soki lub inne, ciekawe w smaku, jak matcha. Inną propozycją będą drinki. Jeśli nigdy wcześniej nie przygotowywaliście ich sami w domu, może to dobry czas, aby wypróbować przepisy znajdujące się w sieci? Nie zabraknie tu takich klasyków, jak: Pinacolada, Sex on the beach czy Mohito. Daj się ponieść szaleństwu i przygotuj wege grilla dla swoich najbliższych, jakiego nie zapomną przez długi czas!